juli 01, 2015


Inne på Rake arbeidsfellesskap, i midten, der Kunstkantina dekker på bordene når vi inviterer til middag, er det en stor hvit vegg. På denne veggen viser vi frem arbeider laget av kunstnere som har vært gjester hos oss. Tidligere har Susanne Skeide og Øyunn Hustveit spist på vår regning mot å låne bort verkene sine for en enkel kveld, og i dag er det Ingunn Ystads tur til å være kantinekunstner.

På kunstakademiet var Ingunn ofte å se iført arbeidsoverall, og når vi over en kopp sterk trakterkaffe spør henne om arbeidsprosessene hennes, bekrefter hun det vi allerede mistenker. Jeg er en arbeider, sier hun, og kikker ned på sine malingsflekkede hender. Korte negler og fingertupper farget av timevis med forsøk på å finne den rette nyansen av paletten som opptar henne akkurat nå.
En godt voksen kurator ansatt på en av Norges ledende kunstinstitusjoner uttrykte en gang oppgitthet over dagens unge, akademiske kunstnere. "De kan jo ikke slå inn en spiker en gang", sukket hun oppgitt. "Hvordan skal de klare seg"?! Vel, hadde hun kjent Ingunn Ystad ville hun fort ha skjønt at der var det i hvert fall ingen grunn til bekymring. I tillegg til å være i besittelse av et blikk som kan utfordre enhvers oppfatning av hva farger er og kan, er Ingunn nemlig en praktiker uten like.

Generelt jobber Ingunn med mange forskjellige teknikker og materialer. Drevet av det hun selv beskriver som en plagsom trang til hele tiden å gjøre noe nytt, har Ingunn denne gangen kastet seg over pastellkrittene. Veien frem mot pastellene strekker seg helt tilbake til forrige høst, da hun og kjæresten tilbragte to måneder i den belgiske hovedstaden Brussel. De bodde i en leilighet funnet på Airbnb, og uten tilgang til et atelier var Ingunn tvunget til å legge malerpenslene til side. Hun begynte å eksperimentere med å bruke farget papir til å lage trykk med. Trykkene scannet hun og gjorde om til en video, som igjen ble projektert opp på en vegg, og avfotografert. Det var disse fotografiene som ble utgangspunktet for en serie print som utgjør de ferdigstilte verkene fra perioden. Enden på visa ble det likevel ikke. Inspirert av printenes pastellignende kvaliteter ble Ingunn fristet til å bruke sine siste kroner denne måneden på dyre kritt fra Østerlie. Det er vi veldig glade for, ettersom tegningene, med den passende tittelen Pastell/Sommer får oss til å glemme regnet som trommer mot vinduene.

På sitt atelier har Ingunn stabler med kunstbøker, blant annet av trønderkunstneren Johs. Rian. Men det er ikke bare i kunsthistorien hun finner sin inspirasjon. Naturen, hverdagene og tilfeldige fargesammensetninger som Ingunn oppdager rundt seg er i grunn nok til at nye skisser og ideer dukker opp på det turkise arbeidsbordet hennes. Jeg blir veldig lett inspirert, sier hun. Det syns vi er inspirerende å høre.

På bildet ser vi Ingunn Ystad i sitt atelier på Rake arbeidsfellesskap.

(For tiden deltar Ingunn med flere verker på utstillingen Til verks! på Trondheim Kunstforening.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar